header-top-image

۹ علامت مهم سرطان خون

  • ۲۱:۳۹
  • ۱۴ شهریور ۹۵
۹ علامت مهم سرطان خون

لوسمی نوعی سرطان خون یا مغز استخوان است. در این بیماری، سلول‌های خون به ویژه سلول‌های سفید شکل غیرعادی پیدا می‌کنند. این سلول‌های سفید خون، حاوی دی ان‌ای آسیب دیده است که به رشد غیرعادی و تکثیر سلول‌ها در خون منجر می‌شود. علائم این بیماری را در ادامه مطلب بخوانید.

به طور معمول پس از مدتی، سلول‌های سفید از بین می‌روند و سلول‌های خونی جدید که در مغز استخوان تولید می‌شود، جایگزین آن می‌شوند، اما این سلول‌های غیرعادی به آسانی از بین نمی‌روند و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و برای سلول‌های عادی مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

چنین روندی باعث می‌شود در ‌‌نهایت سلول‌های طبیعی خون کاهش پیدا کند. از علائم لوسمی یا سرطان خون می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

* لکه‌های بنفش یا جوش‌های ریز و قرمز روی پوست: این جوش و لکه‌ها، اغلب به صورت خوشه‌ای ظاهر می‌شوند و گاهی با جوش‌های ریز اشتباه گرفته می‌شوند.

* درد استخوان و مفصل: درد عمیق استخوان‌ها، یکی از علایم آشکار سرطان خون است که در بیماری‌های دیگر شایع نیست. درد هنگامی بروز می‌کند که مغز استخوان، بر اثر تراکم غیرعادی سلول‌های سفید خون موجود در مغز استخوان، منبسط می‌شود. استخوان‌های بلند پا و دست، اصلی ترین محل بروز این درد است.

* سردرد: یکی از علایم این بیماری که بندرت گزارش می‌شود، سردرد مکرر، شدید و طولانی است. برخی بیماران با درد از خواب بیدار می‌شوند. رنگ پریدگی همراه با سردرد نیز از دیگر علایم آن است. زیرا جریان خون رسانی به مغز و ستون فقرات محدود می‌شود. در برخی موارد فرد دچار صرع نیز می‌شود.

* افت میزان گلبول‌های قرمز سالم: با پایین آمدن تعداد گلبول‌های قرمز، سلول‌ها قادر به اکسیژن رسانی به تمام بدن نیستند. در نتیجه فرد دچار کم خونی و خستگی مفرط می‌شود که به صورت ضعف عضله و کمبود انرژی جسمی و بی‌خوابی آشکار می‌شود. در این شرایط فرد قادر به انجام دادن کارهای جسمی و روزمره نیست. برخی بیماران دچار افسردگی یا کسالت می‌شوند.

* خونریزی بدون دلیل: هر نوع خونریزی بدون علت می‌تواند از علایم سرطان خون باشد. این بیماری میزان پلاکت خون را پایین می‌آورد و مانع از لخته شدن خون می‌شود. کبودی ناگهانی و بدون علت نیز از علایم این بیماری است. این کبودی‌ها اغلب در انگشتان، بین انگشتان، دست‌ها، شکم و کمر ظاهر می‌شود و تیره‌تر از کبودی‌های معمولی است. همچنین قطع نشدن خونریزی ناشی از بریدگی، خون دماغ شدن مکرر و بدون دلیل و خونریزی از لثه از علایم این بیماری است. زنان نیز در دوران قاعدگی دچار خونریزی غیرعادی زیاد و طولانی مدت می‌شوند.

* کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن: سرطان خون شدید یا مزمن، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و فرد دچار تب‌های شدید می‌شود. زیرا سلول‌های سرطانی خون، سلول‌های سفید خون را به بیرون می‌رانند. با کم شدن سلول‌های سفید خون، این سلول‌ها قادر نیستند از بدن در برابر عفونت محافظت کنند.

* از دست دادن اشتها: این حالت امری عادی است. گاهی فرد بدون اینکه متوجه شود بتدریج وزن کم می‌کند. این امر می‌تواند به علت خستگی و ضعف شدید باشد. در لوسمی شدید، سلول‌ها در ستون فقرات یا مغز تراکم پیدا می‌کنند و این امر منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست می‌شود.

* کمبود اکسیژن: هنگامی که اکسیژن کافی در خون جریان ندارد، فرد دچار مشکلات تنفسی می‌شود.

* تورم کبد یا طحال: با پیشرفت لوسمی شدید، کبد یا طحال دچار تورم و فرد دچار درد شکم می‌شود یا احساس پری در زیر دنده‌ها می‌کند. برخی در ناحیه تحتانی کمر احساس درد می‌کنند. حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها اغلب با ورم کبد یا طحال ارتباط دارد.

منبع: سیمرغ

دیدگاه بگذارید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz

عناوین مقالات