header-top-image

انجام ۱۸۶ پیوند کبد در ۳ ماه

  • ۱۱:۵۳
  • ۱۴ شهریور ۹۵
انجام ۱۸۶ پیوند کبد در ۳ ماه

هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در سه ماهه اول امسال برای عمل پیوند ۱۸۶ بیمار، مساعدت مالی انجام داده است.
به گزارش مانیان طب به نقل از مهر، با توجه به اینکه یکی از برنامه های عملیاتی هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، حمایت از رشد و گسترش کمی و کیفی انجام اعمال پیوند کبد در مراکز درمانی دانشگاهی است، در سه ماهه اول سال ۹۵ تعداد ۱۸۶ عمل پیوند کبد در مراکز پیوند کبد سراسر کشور انجام شده است.

اولین عمل جراحی پیوند کبد در انسان در سال ۱۹۶۳ میلادی در شهر دِنوِر ایالت کُلرادو امریکا توسط جراحی به نام «توماس استارزل» انجام شد. اگرچه این عمل ناموفق بود و بیمار در اتاق عمل به علت خونریزی شدید فوت شد، اما دکتر استارزل تلاش خود را در این زمینه ادامه داد و در سال ۱۹۶۷ اولین پیوند موفق کبد در انسان انجام شد.

نخستین عمل پیوند کبد در ایران و خاورمیانه، در اردیبهشت ۷۳ در بیمارستان نمازی شیراز توسط دکتر سید علی ملک حسینی و همکاران انجام گردید. این پیوند از یک اهدا کننده مرگ مغزی در تهران صورت گرفت و عضو پیوندی پس از برداشت به شیراز منتقل شد.

دکتر ملک حسینی دوره آموزشی پیوند کبد را در مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ (ایالت پنسیلوانیا- امریکا) زیر نظر دکتر استارزل، گذرانده است.

هزینه پیوند کبد در ایالات متحده آمریکا ۵۷۷ هزار دلار (حدود ۲ میلیارد تومان) تخمین زده می شود و این درحالی است که در ایران، با حمایت های وزارت بهداشت و هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، این عمل با هزینه ای به مراتب کمتر انجام می شود.

در کشورهای منطقه نظیر ترکیه هزینه انجام عمل پیوند کبد حدود ۱۰۰ هزار دلار (حدود ۳۶۰ میلیون تومان) و در هند حدود ۵۰ هزار دلار (حدود ۱۸۰ میلیون تومان) گزارش شده است.

بر اساس مصوبه هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، مبلغ ۶ میلیون تومان از هزینه های هتلینگ و درمان های بیمارستانی هر مورد عمل پیوند کبد را تامین می کند و به ازای هر مورد عمل پیوند کبد، ۲ میلیون تومان حمایت تجهیزاتی شامل محلول های نگهدارنده بافت پیوندی، کیسه های نگهدارنده بافت پیوندی -ارگان بگ- و درن های مکنده، در اختیار مراکز پیوند قرار می دهد.

مساعدت های هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، موجب افزایش تعداد مراکز انجام پیوند کبد از تنها مرکز موجود در کشور (بیمارستان نمازی شیراز) به ۵ مرکز شده است.

آمار پیوند کبد در سه ماهه اول سال ۹۵

بیمارستان شهید افضلی پور کرمان ، ۱ مورد

بیمارستان طالقانی تهران ، ۶ مورد

بیمارستان امام (ره) تهران ، ۳۱ مورد

بیمارستان نمازی شیراز ، ۱۳۲ مورد

بیمارستان منتصریه ، ۱۶ مورد

دیدگاه بگذارید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz

عناوین مقالات